Шкільне методичне об’єднання - осередок розвитку методичної компетентності вчителя

14.03.2014 15:05

Головною структурою в організації методичної роботи в школі є шкільне методичне об’єднання - колективний орган школи, що сприяє підвищенню професій ної мотивації, методичної культури вчителів та розвитку їх творчого потенціалу.

Нагадаю, що в структурі методичної служби району на шкільному рівні працюють:

  • 15 ШМО вчителів початкових класів;

  • 13 ШМО вчителів суспільно – гуманітарного і філологічного циклів;

  • 13 ШМО вчителів природничо – математичного циклу;

  • 7 ШМО вчителів загально – розвиваючих дисциплін;

  • 2 – вчителів – предметників.

Загалом це 50 об’єднань вчителів , враховуючи загальну кількість вчителів району 265 – це в середньому по п’ять вчителів в кожному об’єднанні і по три об’єднання в кожному навчальному закладі району . І тільки творча організація діяльності шкільного методичного об’єднання дає можливість стверджувати: «Школа працює в режимі розвитку».

І сьогодні і в майбутньому якість роботи школи залежатиме від учителя, який в ній працює. Освіченість, здатність змінюватися, самовдосконалюватися, а також інтелект, професіоналізм значною мірою залежать від якісної, плідної роботи методичного об’єднання.

Які ж найважливіші критерії і показники якісної роботи шкільного методичного об’єднання вчителів:

- відповідністю найважливішим проблемам навчання і виховання на даному етапі,

- раціоналізаторським підходом до організації самоосвітньої діяльності педагогів та її відображенні у методичній роботі на рівні школи, району, області,

- стійкою ефективністю результатів діяльності протягом тривалого часу, що виражається в показниках навчання і виховання молодших школярів та професійному зростанні самих вчителів,

- можливістю застосування передового педагогічного досвіду у масовій практиці, його перспективністю.

Методичне об’єднання вчителів – це колектив однодумців, яких об’єднують педагогічні переконання, творчість, нестандартність мислення, прагнення досягти успіху, мати вагомі результати роботи.

Структура, зміст і форми методичної роботи вчителів

В структурі шкільного методичного об’єднання зазвичай діють:

  • динамічна група

  • творчі студії, групи і тандеми

  • майстер – класи

  • проектні групи і тренінгові групи

  • групи адресної допомоги

  • фокус – групи

  • клуби кураторів тощо.

Як індивідуальна форма методичної роботи, найголовнішою залишається самоосвіта. Тому план індивідуальної самоосвітньої діяльності вчителя , як члена ШМО, має бути безумовно. Він може бути складений довільно, але бажано і доцільно аби а ньому були такі розділи:

І. Наукові основи сучасної педагогіки і методики

ІІ. Прикладні форми, методи, технології, прийоми

ІІІ. Психолого – педагогічна єдність як основна вимога і складова сучасного уроку

ІV. Найближчі та віддалені плани щодо опанування та впровадження набутих знань

Вся система методичної роботи з педагогами включає традиційні і нетрадиційні, колективні та індивідуальні форми її організації, які взаємодіють і доповнюють одна одну. Серед них – семінари, «круглі столи», тижні педагогічної майстерності, консультації, творчі звіти, презентації результатів мікродосліджень. Використовуються заслуховування та обговорення доповідей, практичні заняття з вчителями. У роботі методичного об’єднання використовуються такі активні форми, як: дискусії, консиліуми, ділові ігри, методичні посиденьки, моделювання уроків, занять гуртків.

Керівником методичного об’єднання ведуться професійні карти «Ріст творчої майстерності вчителів: від атестації до атестації». Це дає можливість при оцінці діяльності педагогів враховувати науковий зміст, новизну тематики, важливість виступів на педрадах, консиліумах, психолого-педагогічних семінарах, якість оформлення різноманітних тематичних розробок, рекомендацій.

Всі матеріали ШМО систематизовані по окремих папках.

Проте в діяльності шкільних методичних об’єднань є ряд проблем, зокрема:

спостерігається формалізм у роботі методичних об’єднань, про що свідчить недосконале планування, яке, як правило, зводиться до проведення 4 засідань. Їхні теми, проблематика не відображають сучасних актуальних питань щодо здійснення навчально-виховного процесу реалізації навчально-методичної проблеми, над якою працює колектив школи;

через планування не висвітлюються питання роботи з молодими вчителями, обдарованими дітьми, організації та проведення позакласних заходів; самоосвіти педагогів;

не практикуються нові, нетрадиційні форми проведення засідань методичних об’єднань, зокрема, спільних відкритих засідань, “методичних мостів” тощо;

у більшості ЗНЗ учителі фізкультури, трудового навчання, музики, образотворчого мистецтва не входять до жодного шкільного методичного об’єднання;

не працюють “малі методичні об’єднання” – творчі, динамічні групи, які створюються з метою впровадження досягнень педагогічної науки, передового досвіду в навчально-виховний процес, проектування нових освітніх моделей;

стихійною, безсистемною залишається самоосвіта педагогів у більшості випадків;

методична робота не здійснюється на діагностичній, прогностичній основі, не відстежується щорічно результативність методичної роботи;

у багатьох випадках індивідуалізація і диференціація в організації методичної роботи мають незавершений характер.

Інновацією у плануванні методичної роботи є блочно-модульний підхід за трьома напрямками (блоками діяльності): “Пізнавальна діяльність”, “Тематична діяльність”, “Узагальнююча діяльність”.

Блок “Пізнавальна діяльність” має на меті формування свідомості педагогів, відкритої до вирішення освітніх проблем. Така робота передбачає вивчення нових педагогічних ідей і технологій. Вирішення цих завдань найефективніше реалізується через такі традиційні форми методичної роботи, як: семінари, педагогічні читання, методичні оперативки, самоосвіту, індивідуальні консультації тощо.

Блок “Тематична діяльність” передбачає окреслення шляхів вирішення актуальних проблем у роботі педагогів, основні напрямки реалізації навчально-методичної проблеми, запровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховний процес. Тематичні засідання методичних об’єднань, творчі групи, школи передового досвіду, проблемні лабораторії – далеко не повний перелік форм організації методичної роботи цього блоку. Члени методичного об’єднання на даному етапі оволодівають практичним вміннями і навичками інноваційної педагогічної діяльності.

Закріплення позитивного інноваційного досвіду, впровадження нових педагогічних технологій, що обговорюються на засіданнях методичних об’єднань, фестивалі педагогічних ідей, методичні тижні, методичні естафети, творчі звіти організовуються в межах блоку “Узагальнююча діяльність”.

Впорядкування матеріалів роботи шкільного методичного об’єднання доречно здійснювати у методичному портфоліо, яке включає:

чітке формулювання проблеми, над якою працює методичне об єднання;

паспорт шкільного методичного об’єднання;

план роботи методичного об’єднання, індивідуальні плани роботи педагогів – членів методоб’єднання (копії);

матеріали засідань методичного об’єднання;

матеріали позакласних заходів: предметних тижнів (копії наказів “Про проведення предметного тижня”, “Про підсумки проведення предметного тижня”, план заходів), “круглих столів”, конференцій тощо;

матеріали роботи з обдарованими дітьми: заходи вчителів щодо роботи з талановитою молоддю, матеріали шкільних предметних олімпіад (завдання, протоколи (копії) учнівських змагань);

матеріали роботи з молодими вчителями: планування заходів наставників щодо роботи з молодими колегами, щоденники взаємовідвідувань уроків, позакласних заходів наставників та вчителів-початківців;

аналітичний звіт про роботу шкільного методичного об’єднання, самозвіти членів методичного об’єднання за навчальний рік;

моніторингові дослідження різних аспектів роботи методичного об’єднання.

Треба зазначити, що методичне об’єднання, крім впливу на професійне зростання, виконує ще декілька функцій:

  • психологічну – допомагає створити в колективі позитивну атмосферу,

  • комунікативну – люди вчаться спілкуватися, обмінюватися досвідом,

  • пізнавальну – поповнення теоретичних знань учителя, удосконалення практичних умінь,

  • соціальну – вчить реалізовувати принцип «учитель – людина публічна».

Провідними ідеями для вчителів , членів шкільного методичного об’єднання, є слова:

Я – вчитель!

Мій обов’язок - дарувати дітям радість пізнання, вести їх стежинами творчості і допитливості, вчити не зупинятися на досягнутому, а йти вперед і творити.

Мій обов’язок – прийняти кожного учня таким, яким він є, а не яким би я хотіла його бачити, допомогти кожній дитині досягти максимуму її потенційних можливостей.

Я пишаюсь, що своїм учням надаю крила творчого злету і успіху у майбутніх звершеннях.