Розвиток професіоналізму управлінської діяльності: акмеологічний аспект

18.02.2014 17:10

Високий професіоналізм і творча майстерність спеціаліста – один із найважливіших людських ресурсів, який стає фактором розв’язання нагальних глобально-кризових проблем. У цьому соціокультурному аспекті особливого значення набуває нова інтегративно-комплексна наука акмеологія, що в перекладі з грецької означає "вершина, розквіт". Адже саме вона вивчає закономірності й технології розвитку професіоналізму та творчості як форми оптимального співіснування особистісного і професійного в діяльності. На сьогодні акмеологічних знань потребує будь – яка професійна діяльність. Акмеологічний підхід у наш час є одним із прогресивних і перспективних для сучасної школи. Відносно освіти акмеологія вивчає вершини самореалізації творчого потенціалу всіх учасників навчально – виховного процесу, розробляє способи формування акмеологічного середовища в навчальному закладі через використання педагогічних технологій розвитку творчості в управлінській, навчальній та позакласній діяльності.

Нині особливо актуальна потреба в інноваційному управлінні навчальним закладом. Таке управління дає змогу підтримувати конкурентоспроможність нашої освіти, зміцнювати національну безпеку держави, суспільства й особистості.

Пройнявшись проблемами акмеологізації навчально-виховного процесу у школі, ви переконаєтесь , що акмеологія не тільки наука ХХІ століття, але і та філософська платформа, на якій базується самопізнання та саморозвиток особистості. Особливо важливі акмеологічні засади для керівників навчальних закладів. Важливою умовою підвищення якості освіти є формування акмеологічної позиції перш за все керівника навчального закладу, яка впливає на всі сфери життєдіяльності директора, відображає ваш світогляд, особистісні принципи та визначає ваше поводження в кожний конкретний момент.

Провідними умовами формування амеологічної позиції керівника навчального закладу науковці (Г.В. Акопов і Е.М. Савицька) відзначають такі:

  • уміння швидко приймати рішення, особливо в дефіциті часу,

  • здатність прийняти на себе відповідальність за прийняті рішення,

  • перспективність, вміння чітко формулювати цілі, наявність життєвих планів як конкретних програм реалізації цілей та ін.

Перераховані інваріанти є важливими складовими частинами прийняття грамотного управлінського рішення.

Золотовський Л.М. описуючи управлінську діяльність, зазначив, що вона сама по собі сама по собі специфічна і має ряд специфічних особливостей, що відносяться до зовнішніх і внутрішнім. До зовнішніх умов належать, в першу чергу, жорсткі часові обмеження, хронічна інформаційна невизначеність, наявність високої відповідальності за кінцеві результати, не регламентованість праці, постійний брак ресурсів, часте виникнення так званих; екстремальних - стресових ситуацій.

До внутрішніх умов відносяться, зокрема, необхідність одночасного виконання багатьох дій і рішення багатьох завдань, суперечливість нормативних (у тому числі і законодавчих приписів, їх невизначеність, а часто - і відсутність), несформулірованность в чіткому і явному вигляді оціночних критеріїв ефективності діяльності, а іноді їх відсутність; множинна підпорядкованість керівника різним вищестоящим інстанціям і обумовлена таким чином суперечливість вимог з їхнього боку; практично повна неалгорітмізованность діяльності та ін.

Основними акмеологічними факторами розвитку конкурентоспроможного фахівця є формування суб'єктної позиції в професійній діяльності і саморозвитку через:

  • здійснення усвідомленого вибору при вирішенні будь-яких професійних і особистісних завдань;

  • самоорганізацію в умовах невизначеності;

  • гнучкість в проектуванні і реалізації організаційних та міжособистісних відносин;

  • критичне ставлення до себе, своєї діяльності, соціуму;

  • психологічну стійкість до змін у соціальній, економічній та виробничого середовища;

  • відповідальність за прийняті рішення в галузі професійної діяльності ;

  • активність у вирішенні особистісних і професійних проблем;

  • рефлексивну саморегуляцію.

Найменш розвинені показники розвитку професійної компетентності керівників ЗНЗ

Сучасні методи розвитку професійної компетентності керівників ЗНЗ

здатність приймати ефективне рішення у проблемних ситуаціях

Тренінг "Розвиток особистості в умовах інноваційного простору"

уміння правильно визначати життєву цінність навчання

ділова гра "Уроки мистецтва управління"

вміння розв’язувати проблеми в різних життєвих ситуаціях

Лекції, круглий стіл, дискусії

здатність спільно визначати цілі діяльності та реалізувати їх

Ділова гра "Планування змісту ЗНЗ"

здатність визначити мету комунікації

тренінг "Комунікативна компетентність керівників ЗНЗ"

здатність ефективно реалізувати лідерські права та обов’язки

Ділова гра "Я – лідер"

створення специфічного інноваційного простору засобами інноваційних технологій

Круглий стіл "Використання інноваційних технологій в управлінні ЗНЗ", управлінський аукціон

навички режиму управлінської праці та культурного відпочинку

Мозковий штурм "Модель сучасного керівника школи"

готовність до інноваційної діяльності

Метод проектів

постійна робота з періодикою, уміння знаходити інформацію та відбирати її

Ділова гра "Уроки мистецтва управління", практикум за участю працівників наукової бібліотеки, викладачів ІКТ

нестандартне мислення

Ділова гра "Уроки мистецтва управління", мозковий штурм "Модель сучасного керівника ЗНЗ", управлінський аукціон

позитивне ставлення до себе, інших людей, до життєвих перспектив, володіння засобами саморегуляції, активна життєва позиція

Тренінг "Розвиток особистості керівника ЗНЗ", ділова гра "Планування змісту ЗНЗ"

здатність застосовувати ІКТ у навчанні й вихованні, управлінні та повсякденному житті

Метод проектів


 

Професійна управлінська діяльність пред'являє до працівника, що входить в цю діяльність, певний набір вимог. Якщо діяч відповідає цим вимогам, ми називаємо його професіоналом.

Перший рівень професіоналізму називається інформаційний - здатність збирати інформацію, здійснювати її первинну обробку, передачу та зберігання. На цьому рівні зазвичай відбувається застосування різних приписів, а також освоєння основних засобів мислення і діяльності, необхідних для здійснення управлінської діяльності.

Другий - процедурний (операційний) - здатність вибудовував, конкретні дії (процедури і операції) в необхідній послідовності для вирішення певних завдань

Третій – тактичний - здатність застосовувати сукупність методів і засобів, для вирішення завдань в короткостроковий період. Необхідно уміти користуватися основними засобами мислення і діяльності для досягнення узгоджених цілей.

Четвертий – оперативний - здатність керувати діяльністю кількох спеціалістів або їх груп. На цьому рівні відбувається вироблення приписів для управлінської діяльності. Необхідно володіти здатністю в пізнанні інших людей Здатність розробляти і управляти різними проектами, періодично виникаючими в організації.

П'ятий – проектний - здатність керувати діяльністю людей з урахуванням ситуаційних параметрів. Необхідно вміти коректувати обраний метод управління і прийняття рішень з урахуванням конкретних умов даної ситуації.

Шостий – ситуаційний - здатність надавати управлінської діяльності, системність, тобто розглядати як сукупність Системний взаємопов'язаних ситуацій і явищ, а також перетворювати складне в просте, сходити від абстрактного до конкретного. Необхідно володіти здатністю ставити проблеми.

У відомого російського письменника Констянтина Паустовського є такий вислів: «А найбільший жаль викликає нічим не оправдана стрімкість життя. Не встигнеш оглянутися, як уже блідне молодість, тьмяніють очі, а ти ще не встиг роздивитися і сотої долі того зачарування, яке життя щедро розкидало навколо тебе». Отже, життя – неповторне, мінливе і швидкоплинне. І тому потрібно цінувати кожну його хвилину, щоб не довелося на схилі років повторювати слова відомої пісні: «Зачеркнуть бы всю жизнь и по новой начать». Зрозуміло, що з прожитого нічого вже не закреслиш, бо як говорила відома французька письменниця Жорж Санд: «Ми не можемо вирвати ні однієї сторінки із книги нашого життя. Ми можемо кинути в огонь тільки всю книгу».

Часто ми живемо «…між берегами нашого життя від народження до самої до тризни» і забуваємо слова італійського мислителя-поета Данте Аліг’єрі, що «…у нашому човнику життя є кермо». Але для того, щоб кермувати цим кермом, потрібно оволодіти мистецтвом кермування.

«Звичайно, знання законів життя незрівнянно важливіше від багатьох інших знань, писав у ХІХ столітті англійський філософ Герберт Спенсер, - але знання, яке прямо веде нас до самовдосконалення, - це знання найпершої важливості». Щасливі ті люди, які повноцінно реалізовують свій внутрішньоінтенційний потенціал, які дійшли до свого власного таланту. Адже, як вважають акмеологи, кожна людина в цьому світі народжується потенційно талановитою, але чи дійде вона до свого таланту, чи ні – це, насамперед, залежить від неї.